Viarelli har äntligen lanserat Supermotard Electric, en robust och välbyggd elmoped i crossutförande.
Specifikationer
- Märke och modell: Viarelli Supermotard
- Räckvidd: Upp till 60 km
- Vikt: 110 kg
- Motor: 3 000 watt
- Batteri: 26 Ah (Lithium, portabelt)
- Bromsar: Skivbroms fram och bak
- Hjul: 17”
Design och funktionalitet
Det första som slår en när man ser Supermotard Electric är den häftiga designen. Viarelli har skapat en crossliknande elmoped för att locka till sig en specifik målgrupp. Dock är Supermotard en relativt tung elmoped jämfört med många andra elmopeder på marknaden. Denna vikt påverkar accelerationen, men märks framförallt när mopeden ska lyftas från stödet. Trots sin vikt är Supermotard välbalanserad och har en hög kvalitetskänsla. Dess instrumentering är tydlig och modern, och den smarta KeyLess funktionen gör att man kan starta mopeden med ett knapptryck på nyckeln, så länge nyckeln är i närheten.
Prestanda
När man väl får Supermotard i rullning, känns den stabil och trygg. Bromsar och fjädring är utmärkta och det finns inget att klaga på. Den hårda sadeln passar in i designen, men kan bli obekväm vid längre turer. En annan smart funktion är det inbyggda USB-uttaget där du kan ladda din mobil, även om det saknas ett bra ställe att placera telefonen på. Elmopeden är utrustad med ett portabelt litiumbatteri som enkelt kan tas med för inomhusladdning, vilket är en stor fördel om det saknas eluttag där du parkerar mopeden. Dess 3000 W motor räcker gott och väl för två fullvuxna passagerare och fjädringen känns stabil även under dessa förhållande.
Komfort
Chassit och stötdämparna är väl tilltagna, vilket gör att Supermotard passar både på och utanför asfalten. Om du planerar att köra utanför asfalten kan du justera de främre stötdämparna för att göra mopeden mjukare och mer anpassad till ojämnt underlag. För medpassageraren finns bra fotstöd och ett robust handtag att hålla sig i.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis är Viarelli Supermotard en påkostad och väldesignad elmoped. Den är perfekt för dagens ungdomar att cruisa runt på och att ta sig till träning eller skolan. Den högre frigången jämfört med en normal elscooter gör att den kan ta sig fram på de flesta ställen, även om vägarna är sämre.